آیونیک ۵ نسخه N سریعترین خودروی کره جنوبی
هیوندای با پایهگذاری شاخه N در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت محصولات اسپرت خود را با این برند راهی بازار کند. در واقع رابطه این شاخه با شرکت هیوندای را میتوان به رابطه بخش M و کمپانی ب.ام.و تشبیه کرد. محصولات شاخه اسپرتساز هیوندای در دو نسخه N Line و N تولید میشوند. مدلهای سری N Line نسبت به مدلهای استاندارد ظاهر و عملکرد اسپرتتری دارند، اما در مقایسه با سری N در ردهای پایینتر قرار میگیرند. بهعبارت دیگر، قویترین و اسپرتترین نسخهها با نشان N بهفروش میرسند. جدیدترین محصول این بخش آیونیک ۵ نسخه N است که طراحی بسیار جذابی دارد و از پیشرانهای بسیار قدرتمند بهره میبرد.
رشد ابعاد و طراحی ظاهری اسپرت
هیوندای آیونیک ۵ نسخه N ابعاد بزرگتری نسبت به مدل استاندارد دارد و طول و عرض آن بهترتیب ۸۰ و ۴۰ میلیمتر افزایش یافته است. با توجه به ماهیت اسپرت، این نسخه ۲۰ میلیمتر ارتفاع کمتری دارد. از لحاظ تفاوتهای ظاهری باید گفت این نسخه از آیونیک ۵ سپرهای متفاوتی دارد و رینگهای آن ۲۱ اینچی و آلومینیومی هستند؛ همچنین سپرها و رکابهای جانبی ترکیبی از رنگ مشکی و نارنجی دارند که جلوه بسیار زیبایی ایجاد میکند. هیوندای این هاچبک جذاب را با تایرهای اسپرت پیرلی سری P-Zero به مشتریان تحویل میدهد.
کابینی جذاب
برای اولین بار در بین تمامی تولیدات هیوندای، شاهد استفاده از لوگوی N به جای لوگوی کمپانی در قسمت میانی غربیلک فرمان هستیم. این غربیلک متفاوت از مدل استاندارد است و دکمههایی روی خود دارد که راننده میتواند آنها را شخصیسازی کند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، آیونیک ۵ نسخه N امکان شبیهسازی رانندگی با گیربکس هشت سرعته را دارد. این کار از طریق پدالهای حاضر در پشت فرمان و سیستم N e-shift انجام میگیرد. صندلیهای هیوندای آیونیک ۵ نسخه N بسته به سفارش مشتری، پوششی چرمی-پارچهای یا چرمی-آلکانتارا دارند و ارتفاع آنها ۲۰ میلیمتر کمتر از حالت استاندارد است. برای محافظت از ساق و زانوی راننده و سرنشین کناری، پدهای مخصوصی روی کنسول میانی و داشبورد وجود دارد. هیوندای میگوید کنسول میانی در این نسخه از مقاومت بیشتری برخوردار است. محصول آتشین هیوندای با ۱۰ رنگ جذاب برای بدنه قابل انتخاب خواهد بود. دو رنگ آبی مات و آبی اختصاصی N مخصوص این نسخه هستند. سه طیف از رنگ خاکستری، دو طیف از رنگ سفید، طلایی مات، نارنجی و مشکی، دیگر رنگهای قابل سفارش برای آیونیک ۵ نسخه N بهشمار میروند.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۵ نسخه N
پیشرانه هیوندای آیونیک ۵ نسخه N شامل دو موتور برقی میشود. مجموع قدرت این دو موتور در شرایط عادی به ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور آنها به ۷۴۰ نیوتن متر میرسد. اما این هاچبک برقی به قابلیتی ویژه بهنام N Grin Boost مجهز است که با فعال شدن آن برای ۱۰ ثانیه قدرت به ۶۴۱ اسب بخار و گشتاور به ۷۷۰ نیوتن متر افزایش پیدا میکند. این قابلیت در لحظاتی که راننده به شتابگیری آنی نیاز دارد، به کمک او میآید. با چنین پیشرانه توانمندی، هیوندای آیونیک ۵ نسخه N صفر تا صدی برابر با ۳.۵ ثانیه دارد. اگر راننده قابلیت N Grin Boost را فعال کند، این رقم به ۳.۴ ثانیه کاهش مییابد. این هاچبک برقی کرهای میتواند حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. با این اعداد شگفتانگیز باید گفت آیونیک ۵ نسخه N سریعترین خودروی خیابانی ساخت کره جنوبی لقب میگیرد.
مشخصات باتری
باتری هیوندای آیونیک ۵ نسخه N ظرفیتی برابر با ۸۴ کیلووات ساعت دارد. این باتری به تکنولوژی ۸۰۰ ولتی مجهز است و با سرعت بالایی شارژ میشود. برای مثال در صورت اتصال به یک پورت پر سرعت، میزان شارژ باتری در ۱۸ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد خواهد رسید. هیوندای در رابطه با برد حرکتی این هاچبک فوق سریع اطلاعاتی منتشر نکرده، ولی میتوان حدس زد که نسخه N بهدلیل پیشرانه قدرتمندتر و تمرکز بر شتاب و سرعت، در مقایسه با مدل استاندارد مسافت کمتری را خواهد توانست پشت سر بگذارد.
سیستم مدیریت انرژی
آیونیک ۵ نسخه N به سیستم مدیریت انرژی مجهز است. این سیستم دو حالت برای رانندگی دارد که عبارتند از استقامت و سرعت. در حالت استقامت طی بیشترین مسافت در اولویت قرار میگیرد. اما با انتخاب حالت سرعت، آیونیک ۵ نسخه N وارد حالت تهاجمی میشود تا بیشترین قدرت خود را در اختیار راننده بگذارد. این خودرو از یک قابلیت ویژه دیگر برای بهبود عملکرد و عمر باتری سود میبرد. با اتکا به این قابلیت راننده میتواند از بین دو حالت درگ و پیست گزینه دلخواه خود را انتخاب کند. در حالت درگ باتری برای تحمل بیشترین فشار در شتابگیریهای سریع و پیاپی آماده میشود. در حالت پیست هم تعدیل دمای باتری در دورهای طولانی به اولویت تبدیل میشود.
بهرهمندی از قویترین ترمزهای ساخت هیوندای
بهموازات افزایش قدرت پیشرانه، رینگها، تعلیق، ترمزها و سیستم بازیابی انرژی ترمز هیوندای آیونیک ۵ نسخه N تقویت شدهاند. دیسکهای محور جلو در این نسخه قطری برابر با ۴۰۰ و دیسکهای محور عقب قطری برابر با ۳۶۰ میلیمتر دارند. کالیپرها هم در جلو ۴ پیستونی و در عقب یک پیستونی هستند. این خودروی برقی اسپرت در بین همه مدلهای تولیدی شرکت هیوندای، قدرتمندترین ترمز را دارد. هیوندای آیونیک ۵ نسخه N یک سیستم مخصوص برای علاقهمندان به حرکت دریفت دارد. این سیستم N Drift Optimizer نامگذاری شده و اجرای حرکت دریفت را برای رانندگان تازهکار راحتتر و آسانتر میکند. از دیگر سیستمهای جالب این هاچبک اسپرت باید به N e-shift و N Active Sound + اشاره کنیم. سیستم N e-shift با مدیریت گشتاور پیشرانه، حسی شبیه به رانندگی با یک خودروی مجهز به گیربکس هشت سرعته را ایجاد میکند. سیستم N Active Sound + هم با پخش صداهایی جذاب، آن حس رانندگی بیروح با خودروهای برقی را از بین میبرد.
زمان عرضه و قیمت
در مقطع کنونی درباره قیمت و زمان عرضه هیوندای آیونیک ۵ نسخه N اطلاعات موثقی موجود نیست. با وجود این میتوان حدس زد که این نسخه مثل دوقلوی ناتنی خود، یعنی کیا EV6 GT قیمتی فراتر از ۶۰ هزار دلار خواهد داشت. در رابطه با زمان عرضه نیز اطلاعاتی منتشر نشده، ولی بهاحتمال زیاد آیونیک ۵ نسخه N بهعنوان مدل ۲۰۲۴ بهفروش خواهد رسید.