بروزرسانی سری ۴، M4 و Z4 برای سال ۲۰۲۵
کمپانی ب.ام.و مدل ۲۰۲۵ از سری ۴، M4 و Z4 را رونمایی کرد. به رسم دیرینه دامنه تغییرات ظاهری در این مدلها محدود اما مثبت است. بدون شک گل سرسبد سری ۴، کوپه آتشین و بسیار جذاب M4 است که حالا در نسخه Competition xDrive خروجی موتور افزایش پیدا کرده و قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار میدهد. این نسخه اگرچه از همان موتور قبلی بهره میبرد، اما به لطف بهینهسازیهای مهندسین کمپانی ۲۰ اسب بخار به توان آن اضافه شده است.
معرفی ب.ام.و M4 کوپه و کانورتیبل مدل ۲۰۲۵
تمامی نسخههای مختلف M4، همچون قبل نیروی خود را از موتور سه لیتری شش سیلندر خطی دریافت میکنند. در نسخه استاندارد، این موتور توئین توربو توانایی تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همین موتور در M4 کامپتیشن نسخه دیفرانسیل عقب ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اما در نسخه M4 Competition xDrive خروجی این موتور به ۵۳۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. شتاب صفر تا صد کیلومتر این نسخه ۴.۱ ثانیه زمان میبرد. در نسخه Competition دیفرانسیل عقب شتاب خودرو ۳.۸ ثانیه است. نسخه Competition دو دیفرانسیل (xDrive) نیز قادر است رکورد ۳.۴ ثانیه را برای شتاب خود ثبت کند. مدل کانورتیبل این نسخه اندکی کندتر است و برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۳.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. تمامی نسخههای مختلف ب.ام.و M4 مدل ۲۰۲۵ حداکثر سرعتی برابر با ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دارند. البته در صورت سفارش پکیج M Driver و حذف محدودکننده الکترونیکی، راننده نسخه کوپه میتواند حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند. نسخه کانورتیبل هم توانایی دستیابی به نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.
تغییرات ظاهری و داخلی خفیف اما مثبت
در نمای ظاهری، تغییرات به مواردی مثل نصب چراغهای LED جدید در جلو و بازطراحی گرافیک چراغهای عقب محدود میشود. البته اگر کسی خواهان تمایز بیشتر باشد، میتواند با سفارش آپشن M Design به هدف خود برسد. در صورت سفارش این آپشن، یک نوار به رنگ قرمز یا مشکی جذاب به قسمت میانی کاپوت، درب صندوق عقب و برخی دیگر از قسمتهای بدنه اضافه میشود. در داخل کابین، فرمان جدید جلب توجه میکند. در M4 ۲۰۲۵ غربیلک حالا پوششی با کیفیت از M Alcantara دارد و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در پشت آن نصب شده است. سیستم iDrive هم به نسخه ۸.۵ ارتقا پیدا کرده و از طریق نمایشگر بسیار بزرگ ۱۴.۹ اینچی حاضر در قسمت میانی داشبورد، راننده میتواند امکانات مختلف را مدیریت کند. ب.ام.و M4 جدید به صورت استاندارد از سیستم Live Cockpit Professional بهره میبرد. این سیستم شامل مسیریاب و هداپ دیسپلی شخصیسازیشده توسط بخش M میشود. مدل پایه M4 ۲۰۲۵ حدود ۸۱ هزار دلار قیمت دارد. این رقم برای نسخه کامپتیشن دیفرانسیل عقب ۸۴ هزار دلار و برای نسخه کامپتیشن xDrive برابر با ۸۹ هزار دلار است. خرید مدل کانورتیبل از M4 کامپتیشن xDrive هم به بودجهای ۹۶ هزار دلاری نیاز دارد.
معرفی ب.ام.و سری ۴ مدل ۲۰۲۵
مدل ۲۰۲۵ سری ۴ همچون قبل در نسخههای کوپه و کانورتیبل عرضه خواهد شد. چراغ های لیزری عقب در نسخه M440i به صورت استاندارد و در نسخه430i یک آپشن محسوب میشود. هر دو نسخه M440i و 430i با سیستم چهار چرخ محرک ب.ام.و یعنی xDrive قابل سفارش هستند. در تریم 430i جلوپنجره دارای حاشیه کرومی است، اما M440i جلوپنجرهای با حاشیه و شبکه مشکی رنگ دارد. ضمن اینکه در جلوچنجره این مدل قدرتمندتر، نشان M خودنمایی میکند. 430i جدید با موتور B48 که ۲ لیتری است وارد بازار خواهد شد. این موتور چهار سیلندر با همکاری سامانه ۴۸ ولتی میتواند ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نسخه M440i نیروی خود را از موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی دریافت میکند. این موتور نیز از سامانه هیبرید نرم ۴۸ ولتی بهره میبرد و ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. موتور برقی نصبشده کنار میل لنگ، ۱۱ اسب بخار دیگر به قدرت موتور اضافه میکند. فرمان استاندارد 430i جدید دو شاخه است، اما در صورت سفارش پکیج M Sport، فرمان سه شاخه اسپرت و مجهز به روکش چرمی جایگزین آن میشود. آپشنی که در نسخه قویتر M440i به صورت استاندارد ارائه می گردد.
معرفی ب.ام.و Z4 مدل ۲۰۲۵
مدل ۲۰۲۵ از Z4 هم بر اساس فرمولی مشابه توسعه پیدا کرده و خبری از تغییرات ظاهری گسترده در آن نیست. خبر خوش برای طرفداران رانندگی اینکه نسخه M40i از این رودستر زیبا علاوهبر جعبه دنده ۸ سرعته خودکار با گیربکس شش سرعته دستی نیز عرضه خواهد شد. برای دستیابی به بیشترین حد از «لذت ناب رانندگی»، مهندسان ب.ام.و در این گیربکس بهینهسازیهای متعدد سختافزاری انجام دادهاند. نتیجه اینکه راننده هنگام نشستن پشت فرمان نسخه دستی از Z4 M40i دقیقترین و بیشترین ارتباط مکانیکی را با قوای محرکه خودرو خواهد داشت. این نسخه در بخشهایی مثل سیستم تعلیق، میلههای تعادلی، میزان حساسیت فرمان، عملکرد سیستم کنترل چسبندگی و دیفرانسیل M Sport با نسخه مجهز به گیربکس خودکار تفاوت دارد و واکنش آن به دستورات راننده سریعتر و دقیقتر است.
وجه تمایز نسخه دستی و اتوماتیک Z4 جدید
برای ایجاد تمایز بیشتر، Z4 M40i دنده دستی به رینگهای ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب تجهیز شده؛ نسخه اتوماتیک این رودستر هیجانانگیز روی رینگهای ۱۸ اینچی حرکت میکند. در زیر کاپوت تغییرات خاصی به چشم نمیخورد. موتور ۳ لیتری شش سیلندر همچون قبل ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخه مجهز به گیربکس دستی صفر تا صدی برابر با ۴.۶ ثانیه دارد، این رکورد برای نسخه مجهز به گیربکس خودکار برابر با ۴.۵ ثانیه است. هر دو نسخه میتوانند به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدودشده به صورت الکترونیکی) دست پیدا کنند. برای تشخیص نسخه دنده دستی از نسخه اتوماتیک Z4 مدل ۲۰۲۵ کافی است به قاب آینهها و لوگوهای مشکی رنگ روی بدنه توجه کنیم. ضمن اینکه در نسخه دستی کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز هستند.