نسل جدید ب.ام.و سری ۱ جذاب تر از قبل
کمپانی ب.ام.و از نسل چهارم کوچکترین مدل خود یعنی سری ۱، پرده برداری کرد. این نسل با طراحی مدرنتر و امکانات بیشتر آمده تا بیشتر از هر زمان دیگری نظر مثبت علاقهمندان به هاچبکهای لوکس و اسپرت را جلب کند. خودروساز محبوب آلمانی این نسل از سری ۱ را با کد F70 روانه بازار خواهد کرد. با تصمیم کمپانی دیگر خبری از حرف i در نامگذاری این نسل نیست. این نسل به عنوان مدل ۲۰۲۵ و از پاییز پیش رو به فروش خواهد رسید.
تغییرات گسترده در نمای ظاهری
دامنه تغییرات در نسل جدید ب.ام.و سری ۱ را میتوان گسترده دانست. در نمای روبرو، چراغها ساختار کاملاً جدیدی دارند و کوچکتر از قبل شدهاند. ضمن اینکه گرافیک چراغهای روشنایی در روز نیز متفاوت از قبل است. جلوپنجره باریکتر شده، اما عرض بیشتری دارد. بسته به تیپ، خطوط موجود در داخل جلوپنجره از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. سپر نسل جدید سری ۱ هم کاملاً از نو طراحی شده و هیچ وجه اشتراکی با سپر نسل پیشین ندارد. در نمای عقب شباهت نسل جدید با نسل قبلی بیشتر است و برخی خطوط عیناً تکرار شدهاند. با وجود این چراغها متفاوت بوده و گویی از کراس اوور X2 به امانت گرفته شدهاند. بدون شک از بین نسخههای مختلف، نسخه M135 جذابترین نمای عقب را دارد، چرا که چهار خروجی اگزوز در زیر سپر تعبیه شده است.
کابین مدرنتر
در داخل کابین تقریباً همه چیز از نو طراحی شده و گرد بودن فرمان تنها ویژگی مشترک نسل جدید ب.ام.و سری ۱ با نسل قبلی محسوب میشود! همانند محصولات اخیر کمپانی، در پشت فرمان از یک پنل عریض استفاده شده، این پنل دو نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی و ۱۰.۷ اینچی را در خود جای داده است. نمایشگر بزرگتر که برای کنترل سیستم اینفوتینمنت کاربرد دارد، از سیستم عامل iDrive9 بهره میبرد. شاید بدانید نسل قبلی سری ۱ به سیستم عامل iDrive7 مجهز بود. با دقت در جزئیات کابین معلوم میشود که تعداد دکمههای فیزیکی در مدل ۲۰۲۵ کاهش یافته است. همچنین اهرم انتخاب وضعیت گیربکس اندازه کوچکتری دارد. در تمامی نسخهها گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه خودکار نیروی موتور را به چرخها انتقال میدهد. ب.ام.و تاکید میکند در داخل کابین این نسل از سری ۱ از چرم ستفاده نشده و تمامی روکشها از مواد پایدار هستند. صندوق بار این نسل تغییری نداشته و همچون قبل گنجایشی برابر با ۳۸۰ لیتر دارد. در صورت خواباندن صندلیهای عقب این رقم تا ۱۲۰۰ لیتر افزایش مییابد.
مشخصات فنی
در ابتدای عرضه نسل چهارم ب.ام.و سری ۱ در دو تیپ بنزینی و دو تیپ دیزلی به فروش خواهد رسید. تیپهای بنزینی حامل کدهای 120 و M135 هستند، تیپهای دیزلی نیز با کدهای 118d و 120d تولید میشوند. در زیر کاپوت تیپ 120موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر قرار دارد. این موتور توربوشارژ در همکاری با سامانه هیبریدی نرم ۴۸ ولتی میتواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید کند. با اتکا به این موتور تیپ 120 از سری ۱ شتابی برابر با ۷.۸ ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دارد. اما تیپ M135 نقش یک مدل پرچمدار را ایفا کرده و به موتور ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی مجهز شده است. این موتور توانایی تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت را دارد و میتواند هاچ بک اسپرت باواریایی را در عرض ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. در مسیر مستقیم این هاچبک قدرتمند قادر است حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.
نسخه های دیزلی چه در چنته دارند؟
هر دو تیپ 118d و 120dبه موتور ۲ لیتری توربو دیزل مجهز هستند. در تیپ پایه 118d این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد و شتاب آن ۸.۳ ثانیه اعلام شده است. در تیپ 120d این موتور با سامانه هیبرید نرم ۴۸ ولتی ترکیب شده و ۱۶۳ اسب بخار قدرت تولید میکند. این تیپ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیازمند ۷.۹ ثانیه زمان است. از لحاظ حداکثر سرعت هر دو تیپ دیزلی در رقم ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت برابر هستند. همان گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، فروش نسل جدید ب.ام.و سری ۱ از پاییز پیش رو شروع خواهد شد. این هاچ بک زیبا و جذاب در لایپزیگ مونتاژ میشود.