پلتفرم PVB ایده ای بسیار خلاقانه از کیا

شرکت کیا از یک پلتفرم مفهومی مدرن و پیشرفته در CES رونمایی کرد. این پلتفرم شامل چند کانسپت مختلف می‌شود و برداشت کمپانی از خودروهای چندمنظوره با کاربری‌های تجاری متفاوت را به نمایش می‌گذارد. به عبارت دقیق‌تر، پلتفرم جدید کیا ماژولی و تبدیل‌پذیر است و بر اساس آن می‌توان خودروهایی ساخت که امکان استفاده از آنها برای باربری، جابجایی مسافرین و یا سپری کردن تعطیلات آخر هفته در طبیعت به راحتی وجود دارد.

پلتفرمی فراتر از خودرو

«پلتفرمی فراتر از خودرو» (به اختصار PVB) نامی است که کیا برای پلتفرم جدید خود انتخاب کرده؛ این شرکت برای نمایش قابلیت‌ها و پتانسیل‌های پلتفرم پیشرفته خود، پنج مدل مفهومی را در لاس وگاس به نمایش گذاشته است. این پلتفرم از قابلیت‌های نرم‌افزاری بسیار پیشرفته پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر صاحبان کسب و کارها می‌توانند امور مرتبط و عملکرد خودروها را همواره زیر نظر بگیرند. یکی از کانسپت‌های مبتنی بر پلتفرم جدید کیا، PV5 نام دارد. این کانسپت به یک پیشرانه تمام الکتریکی مجهز بوده و دارای کابینی مشابه با ون‌های باربری رایج است. از آنجایی که بدنه این مفهومی ساختاری ماژولی دارد، کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود – مثلا باربری یا حمل مسافر – ماژول مربوطه را به پشت کابین راننده متصل کند. چنین ساختاری بی‌شباهت به برخی از پیکاپ‌ها که بدون اتاق عقب به فروش می‌رسند، نیست. در این پیکاپ‌ها، اتاق دلخواه به بدنه جوش می‌خورد. اما برای اینکه نصب و جداسازی اتاق از پشت کابین راننده آسان باشد، کیا از اتصالات مکانیکی و الکترومغناطیسی استفاده کرده است.

کانسپت‌هایی با کاربری‌های متفاوت و قابلیت‌های ارتباطی بسیار پیشرفته

کیا می‌گوید پنج نسخه متفاوت از کانسپت PV5 قابل عرضه است. این نسخه‌ها عبارتند از ون باری ساده، ون باری با ارتفاع کم از زمین، ون باری با سقف بلند، تاکسی و نسخه شاسی برای شخصی‌سازی توسط کاربر. کانسپت‌های PV1 و PV7 دیگر اعضای مبتنی بر پلتفرم PVB هستند. کانسپت PV1 ابعاد کوچکی دارد و برای جابجایی محموله در مسافت‌های کوتاه شهری مناسب‌تر هستند. در مقابل PV7 دارای ابعاد بزرگ‌تری است و می‌توان از آن برای حمل بارهای سنگین‌تر و حجیم‌تر استفاده کرد. تمامی این مفهومی‌ها برقی هستند و نیروی خود را از پیشرانه تمام الکتریکی دریافت می‌کنند. درباره مشخصات فنی پیشرانه، کیا فعلاً حرفی به میان نیاورده است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، کانسپت‌های مبتنی بر پلتفرم PVB به قابلیت‌های نرم‌افزاری و ارتباطی پیشرفته مجهز هستند. برای مثال این کانسپت‌ها می‌توانند با سایر خودروها ارتباط برقرار کنند، امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات با سایر رانندگان و یا حتی اعضای خانواده راننده نیز وجود دارد.

آغاز عصری جدید توسط کانسپت‌های جدید کیا

کریم حبیب معاون اجرایی ارشد و مدیر دپارتمان طراحی کیا، معتقد است پلتفرم PVB و کانسپت‌های مربوطه عصر جدیدی از تجارت روزانه بی‌وقفه و راهکارهای مرتبط با سبک زندگی را آغاز خواهد کرد. وی اضافه کرده کیا با ارائه انعطاف‌پذیری و امکان شخصی‌سازی بالا، به دنبال تسهیل و افزایش راحتی مشتریان خود است، حال فرقی نمی‌کند که آنها در جایی ساکن باشند و یا با وسیله نقلیه خود رانندگی کنند. بد نیست بدانید آقای حبیب سابقه حضور در کمپانی‌های بزرگی مثل ب.ام.و، مرسدس بنز و اینفینیتی را در کارنامه دارد. کیا عرضه انبوه پلتفرم PVB را فرایندی با سه فاز توصیف می‌کند. رونمایی از کانسپت PV5 در واقع نقش فاز اول را دارد. این خودروساز کره‌ای امیدوار است با ایجاد یک کارخانه جدید، از سال ۲۰۲۵ سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه از خودروهای مبتنی بر این پلتفرم نوین را روانه بازار کند.