کانسپت هیوندای موبیون با قابلیت پارک عمودی

این روزها نمایشگاه CES در لاس وگاس در حال برگزاری است و بسیاری از شرکت‌های فناوری مشغول رونمایی از تازه‌ترین محصولات خود هستند. اما در سال‌های اخیر پای خودروسازان هم به CES باز شده و آنها برخی از دستاوردهای خود را در این نمایشگاه معتبر جهانی معرفی می‌کنند. هیوندای یکی از خودروسازانی است که همچون سال‌های قبل، در این دوره از CES نیز حضوری پررنگ دارد. این خودروساز پیشگام کره‌ای با معرفی نسل جدید سیستم e-Corner در لاس وگاس توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این سیستم که توسط شاخه موبیس شرکت هیوندای توسعه پیدا کرده، امکان چرخش مستقل هر چهار چرخ تا ۹۰ درجه نسبت به بدنه را فراهم می‌کند. این مفهومی «موبیون» نام دارد و بر اساس آیونیک ۵ توسعه یافته است. البته از نظر طراحی ظاهری کانسپت موبیون تفاوت‌هایی با آیونیک ۵ دارد و از سپر و چراغ‌های بیرونی پیشرفته سود می‌برد. این چراغ‌ها هنگام عبور رهگذران به سایر رانندگان هشدار می‌دهند و می‌توانند با انعکاس تصاویر و علایم مخصوص روی زمین، تصمیمات راننده را به سایر رانندگان یا عابرین پیاده اطلاع‌رسانی کنند.

ساختار سیستم هیوندای موبیس e-Corner و مزایای آن

در حالت استاندارد، نیرو توسط پیشرانه خودرو تولید می‌شود و از طریق سامانه انتقال قدرت به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اما در سیستم e-Corner هر چرخ ماژول اختصاصی خود را دارد و خبری از اکسل یا شفت بین آنها نیست. این ماژول شامل موتور برقی، سیستم ترمز، سیستم فرمان‌پذیری و همچنین سیستم تعلیق می‌شود. پارک موازی، تنها مزیت سیستم هیوندای مویس e-Corner نیست. با اتکا به این سیستم، کانسپت موبیون می‌تواند به صورت مورب حرکت کند و یا مانور چرخش ۳۶۰ درجه یا همان دور درجا را به‌راحتی انجام دهد. چنین قابلیتی، قدرت مانورپذیری بسیار بیشتری را برای موبیون به ارمغان می‌آورد، طوری که حرکت خرچنگی هامر برقی در برابر آن خیلی ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد. هیوندای در رابطه با زمان تولید انبوه سیستم e-Corner و استفاده از آن در محصولات خود، حرفی به میان نیاورده است. اما با توجه به مزایای متعددی که این سیستم دارد، به احتمال خیلی زیاد در آینده نزدیک شاهد استفاده از آن در مدل‌های خیابانی هیوندای خواهیم بود.