معرفی و تاریخچه کیا
شرکت کیا در ابتدا با نام Kyungsung Precision Industry و با هدف تولید قطعات دوچرخه و لوله های فولادی در تاریخ ۹ ژوئن ۱۹۴۴ تاسیس شد. در سال ۱۹۵۱ شاهد تولید اولین دوچرخه کره توسط این شرکت بودیم و یک سال بعد از آن نام شرکت به KIA تغییر یافت. کیا پس از تجربه موفقیت آمیز تولید دوچرخه، پا فراتر گذاشت از این بازار گذاشت و در سال ۱۹۵۷ به سراغ تولید موتورسیکلت های کوچک تحت لیسانس Honda ژاپن پرداخت. روند رو به رشد کیا به همین منوال ادامه داشت تا این که در سال ۱۹۶۲ باز هم با همکاری ژاپنی ها اینبار اقدام به تولید خودروی تجاری تحت لیسانس برند Mazda نمود. با ورود به دهه ۱۹۷۰ میلادی کیا بالاخره وارد صنعت خودروسازی شد…
کیا فعالیت خود در صنعت خودروسازی را با مونتاژ خودروهای دیگر خودروسازان همچون Fiat، Peugeot، Ford و … معروف آغاز کرد. به عنوان مثال در سال ۱۹۷۴ کیا به عنوان اولین اقدام خود در صنعت خودروسازی، یکی از خودروهای مزدا به نام Familia را با نام کیا Brisa مونتاژ کرد. مونتاژ بریسا تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت تا اینکه در آن سال با توجه به تغییر و تحولات سیاسی در کشور کره جنوبی، کمپانی کیا به ناچار تولید خودروی سواری را متوقف و مشغول ساخت خودروهای تجاری شد. ۵ سال بعد بالاخره فرصت بازگشت کیا به صنعت خودرو مهیا شد و اینبار خودروی Festiva از برند آمریکایی فورد برای مونتاژ انتخاب شد. کیا خودروی فورد فستیوا را با نام پراید مونتاژ و عرضه کرد. پراید به نوعی زمینه ساز تولید خودروی اختصاصی کیا با نام Rio در اواخر قرن بیستم شد.
البته کیا ریو اولین خودروی اختصاصی و مستقل کیا نیست. این برند اهل کشور کره جنوبی در سال ۱۹۹۲ همزمان با مونتاژ خودروی مزدا Luce با نام کیا Potentia، اقدام به معرفی اولین خودروی اختصاصی خود با نام Sephia نمود. کیا سفیا یک خودروی سایز کامپکت بود که در ۳ کلاس سدان، استیشن و لیفت بک به بازار عرضه شد. مشتریان می توانستند سفیا خود را با ۴ نوع پیشرانه بنزینی متعلق به کمپانی مزدا و همچنین دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک خریداری نمایند. تا سال ۲۰۰۳ دو نسل از سفیا تولید شد و در نهایت جای خود را به محصول جدید از این خودروساز کره ای یعنی Cerato داد. تولید نسل های مختلف سراتو تا به امروز ادامه دارد.
دهه ۱۹۹۰ شاهد اتفاقات مهم از سوی کیا در بازار خودرو بودیم. در سال ۱۹۹۳ کیا اولین خودروی شاسی بلند خود را با نام Sportage رونمایی کرد. اسپرتیج یک شاسی بلند سایز کامپکت بود که بر اساس مزدا Bongo ساخته شده بود. نسل اول این خودرو در دو کلاس شاسی بلند چهار در و دو در با سقف متحرک و با ۳ نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی و ۲ نوع گیربکس دستی و اتوماتیک قابل سفارش بود. تولید نسل های جدیدتر از این خودرو تا به امروز ادامه داشته و اکنون اسپرتیج را باید با تجربه ترین محصول حال حاضر کیا بدانیم. یکی دیگر از جالب ترین اقدامات این خودروساز کره ای، ورود به دنیای خودروهای اسپرت بود. ماجرا از این قرار است که کمپانی انگلیسی Lotus به عنوان یکی از معروف ترین تولید کنندگان خودروهای اسپرت در جهان، پس از توقف تولید رودستر خود به نام Elan در سال ۱۹۹۵، امتیاز ساخت آن را به کیا فروخت. یک سال بعد، کیا خودروی اسپرت اِلان را با همان نام اما تحت برند خود تولید و به بازار عرضه کرد.
با توجه به بحران اقتصادی آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرایط برای کمپانی کیا هم بسیار دشوار شد تا این که در سال ۱۹۹۷ اعلام ورکشتگی کرد. یک سال بعد از آن طبق توافق صورت گرفته با کمپانی خودروسازی Hyundai، تبادل مالکیت بین این دو برند کره ای اتفاق افتاد. هیوندای موتور با پیشی گرفتن از فورد که پیش از آن سهامدار کیا بود، مالکیت ۵۱% کیا را به دست آورد و در سال ۲۰۰۰ گروه خودرویی هیوندای موتور تشکیل شد که شامل برند های هیوندای و کیا می شد. در دهه ۲۰۰۰ میلادی کیا تحت مالکیت گروه هیوندای موتور به شکوفایی رسید و با استخدام طراح معروف گروه خودروسازی Volkswagen آلمان و برند زیر مجموعه آن یعنی Audi، سبک جدیدی را برای طراحی خودروهای خود خلق کرد که امروزه به امضای خودروهای کیا بدل شده و به Tiger Nose یا دماغ ببر معروف است. البته این طراح برای دیگر برند های خودرویی گروه هیوندای موتور خودرو طراحی کرده اما بخش عمده ای از کارنامه اش متعلق به خودروهای کیاست.
از حدود ۲۰ سال پیش تا کنون میزان مالکیت هیوندای بر روی کیا تغییر یافته و در حال حاضر گروه هیوندای موتور با در اختیار داشتن حدود ۳۴% از سهام این برند کره ای، بزرگترین سهامدار کیا به حساب می آید. در حال حاضر کیا یکی از موفق ترین خودروسازان جهان بوده و حدود ۳۰ مدل خودروی سواری مختلف را در نزدیک به ۱۰ کلاس خودرویی متفاوت تولید می نماید که شامل خودروهای الکتریکی نیز می شود. علاوه بر این، ۲ مدل خودروی تجاری در کلاس های اتوبوس و کامیون سبک نیز توسط کیا عرضه می گردد. برای درک بهتر موفقیت های کیا باید گفت در سال های اخیر محصولات این برند کره ای موفق به کسب عنوان قابل اطمینان ترین خودرو در بازار مهمی همچون ایالات متحده آمریکا شده اند. افتخاری که دهه ها در اختیار خودروهای لوکس قرار داشت و هیچ برند غیر لوکسی موفق به کسب آن نشده بود.