سوناتا 2024 با طراحی فضایی معرفی شد
شرکت هیوندای تصاویر رسمی و اطلاعات اولیه از نسخه فیسلیفت نسل کنونی سوناتا را منتشر کرد. دامنه تغییرات در این نسخه از سدان محبوب کرهایها بسیار زیاد است، آنقدر زیاد که هیوندای از عبارت «بیش از یک فیسلیفت ساده» برای توصیف آن استفاده میکند. این نسخه بهعنوان مدل ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد.
طراحی بیرونی اسپرت و جذاب
فیسلیفت نسل هشتم هیوندای، بر مبنای فلسفه طراحی «Sensuous Sportiness» خلق شده و همانند محصولات جدید کمپانی بدنه زیبا و جذابی دارد. در نمای روبرو، یک نوار LED باریک در حد فاصل کاپوت و سپر نصب شده است. این نوار که در نسل دوم کراساوور کونا نیز وجود دارد، استیلی متمایز به سوناتای ۲۰۲۴ میبخشد. چراغهای اصلی این سدان پرفروش، با ورودیهای هوای طرفین سپر یکپارچه هستند و حالتی مخفی دارند. بخش اعظمی از سپر فیسلیفت سوناتا را ورودی هوای حجیم شش ضلعی تشکیل داده است. جالب آنکه همانند قاب اصلی، شبکه جلوپنجره نیز شبکهای شش ضلعی دارد.
تغییراتی فراتر از فیس لیفت
در مدلهای فیسلیفت، خودروسازان معمولاً به تغییرات جزئی بسنده میکنند. اما هیوندای مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و علاوه بر دماغه، کاپوت سوناتای ۲۰۲۴ را نیز بازطراحی کرده است. در مقایسه با نسخه قبل از فیسلیفت، کاپوت نسخه فیسلیفت خطوط برجستهتری دارد، بههمین خاطر این سدان سایز متوسط حالا اسپرتتر از همیشه دیده میشود. هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ در نمای عقب نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. اگرچه همچون قبل در این مدل نیز چراغها ساختاری سرتاسری دارند، اما فرم و گرافیک آنها متفاوت شده است. سپر هم عضلانیتر و اسپرتتر شده و در مدلهای مزین به نشان N، دو خروجی اگزوز در طرفین خود دارد. جهت تمایز هر چه بیشتر، هیوندای برای این مدلها رینگهای ۱۹ اینچی اختصاصی طراحی کرده است.
کابینی لوکستر و اسپرتتر
مثل نمای بیرونی، در داخل کابین هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ نیز با تحولات گستردهای روبرو هستیم. بهقطع یقین میتوان گفت تمامی این تحولات مثبت هستند و قدرت رقابتپذیری سدان سایز متوسط کرهای را در بازار افزایش خواهند داد. شاخصترین تغییر موجود در این بخش، استفاده از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در پنل عریض و پانورامیک پشت فرمان است. غربیلک فرمان هم در مقایسه با قبل، متحمل تغییراتی شده و بهجای چهار شاخه، حالا سه شاخه دارد.
اهرم تعویض دنده جدید
هیوندای در فرم داشبورد سوناتای ۲۰۲۴ نیز بازنگریهایی انجام داده و دریچههای سیستم تهویه و همچنین دکمههای کنترلی متفاوت هستند. اگر با دقت به تصاویر کابین فیسلیفت سوناتا نگاه کنید، اثری از اهرم انتخاب وضعیت گیربکس پیدا نخواهید کرد! در این نسخه انتخاب وضعیت گیربکس از طریق یک اهرم مخصوص روی ستون فرمان انجام میشود. بد نیست بدانید این اهرم هیچ ارتباط مکانیکی با گیربکس ندارد و دستورات بصورت الکترونیکی صادر میشوند. خودروساز بزرگ کرهای تأکید میکند سرنشینان سوناتای ۲۰۲۴ بهدلیل بهینهسازیها و استفاده از ترکیب رنگ جذاب، تجربهای لوکستر و اسپرتتر از گذشته کسب خواهند کرد.
مشخصات فنی
در مقطع کنونی، شرکت هیوندای از انتشار مشخصات فنی سوناتای ۲۰۲۴ خودداری کرده است. اما برخی نشریات از قول منابع داخلی هیوندای نقل میکنند که در شماری از کشورها موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ جای موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ را خواهد گرفت. این موتور در نسخه N Line سوناتای ۲۰۲۳، توانایی تولید ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۱ نیوتن متر گشتاور را دارد. پیشبینی میشود مدل جدید سوناتا برای نخستین بار، در نسخه چهار چرخ محرک نیز بهفروش برسد. گفتنی است فیسلیفت هیوندای سوناتا در روزهای آتی در نمایشگاه خودروی سئول رونمایی خواهد شد.