سریعترین ب.ام.و برقی با شتاب ۳.۵ ثانیه

ب.ام.و در نمایشگاه خودروی شانگهای از جدیدترین عضو خانواده سری ۷ پرده‌برداری کرد. این باواریایی تازه‌وارد حامل کد i7 M70 xDrive است و نقش یک مدل پرچمدار برقی را ایفا می‌کند. هر چند این خودرو یک مدل M کامل نیست، اما بی‌تردید به‌خاطر مشخصات فنی فوق‌العاده هیجان‌انگیز لذت ناب رانندگی را برای علاقه‌مندان به ارمغان خواهد آورد. در توصیف جذابیت‌های این سدان لوکس برقی همین بس که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر آن فقط و فقط ۳.۵ ثانیه است!

بهره‌مندی از قدرتمندترین موتور برقی ب.ام.و

سدان برقی i7 M70 xDrive به قدرتمندترین موتور برقی ساخت شرکت ب.ام.و مجهز است. با تصمیم کمپانی، قدرت موتور نصب شده روی محور عقب این خودرو در مقایسه با نسخه i7 xDrive60 به اندازه پنجاه درصد افزایش یافته است. به‌عبارت دقیق‎تر این موتور حالا توانایی تولید ۴۸۳ اسب بخار قدرت را دارد. با احتساب خروجی موتور موجود روی محور جلو، باید گفت قدرت ب.ام.و i7 M70 xDrive به ۶۵۰ اسب بخار می‌رسد. گشتاور آن نیز برابر با ۱۱۰۰ نیوتن متر است که برای یک خودروی سدان رقمی اعجاب‌انگیز محسوب می‌شود. با چنین ارقامی، i7 M70 xDrive عنوان قوی‌ترین خودروی برقی مزین به نشان ب.ام.و را در اختیار دارد.

سریعترین برقی ب.ام.و

با آنکه ب.ام.و i7 M70 xDrive وزنی برابر با ۲۶۸۹ کیلوگرم دارد، در عین حال سریع‌ترین خودروی الکتریکی ساخت کمپانی نیز به‌شمار می‌رود. همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره شد، شتاب این سدان فول‌سایز فقط ۳.۵ ثانیه است، یعنی ۰.۸ ثانیه بهتر از M760e  xDrive و ۰.۲ ثانیه بهتر از XM لیبل رد! بد نیست بدانید تا همین چند سال قبل این رکورد در اختیار خودروهای اسپرت بود. خودروهای برقی هنگام حرکت با سرعت‌های بالا، معمولاً با مشکل افت شتاب روبرو می‌شوند. اما ب.ام.و تأکید می‌کند i7 M70 xDrive از این مشکل رنج نمی‌برد، چرا که قدرت موتورهای آن در دورهای مختلف پیوسته است.

گشتاوری بیش از ۱۰۰۰ نیوتن متر

گشتاور ب.ام.و i7 M70 xDrive در شرایط استاندارد ۱۰۱۴ نیوتن متر است، ولی در صورت انتخاب حالت رانندگی اسپرت، این رقم برای لحظاتی به ۱۱۰۰ نیوتن متر افزایش می‌یابد تا شتابگیری آن بهبود پیدا کند. علاوه‌بر انتخاب حالت رانندگی اسپرت، راننده می‌تواند از طریق قابلیت M Sport Boost تولید حداکثر گشتاور ممکن را فعال کند. جدیدترین عضو سری ۷ به قابلیت over-boost مجهز است، قابلیتی که به‌وسیله پدال سمت چپ فعال می‌شود. با فعال شدن این قابلیت، i7 M70 xDrive هنگام شتابگیری به‌سمت جلو شلیک می‌شود! این حالت با پخش یک صدای اختصاصی همراه است. جالب اینکه این صدا توسط آهنگساز بسیار مشهور دنیا، یعنی هانس زیمر تولید شده است.

برد حرکتی مناسب

خودروهای برقی هر چقدر که قدرتمندتر باشند، به همان میزان تشنه انرژی بیشتر هستند. هر چند i7 M70 xDrive در مقایسه با i7 xDrive60 از پیشرانه به مراتب قوی‌تری بهره می‌برد، ولی از نظر برد حرکتی اختلاف کمی با آن دارد. این نسخه جدید با اتکا به همان باتری ۱۰۱.۷ کیلووات ساعتی و مطابق با استاندارد EPA قادر است تا ۲۹۵ مایل یا ۴۷۲ کیلومتر مسافت را طی کند. برای مواقع اضطراری ب.ام.و یک حالت ویژه با نام Max Range تدارک دیده است. این حالت مشابه حالت ذخیره باتری گوشی‌های هوشمند است و با فعال کردن آن، دستیابی به بیشترین برد حرکتی با میزان شارژ باقیمانده در اولویت قرار می‌گیرد. در این حالت سرعت خودرو به ۵۶ مایل یا ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود شده و امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع، گرمکن یا سردکن صندلی‌ها، گرمکن فرمان و مواردی از این دست غیرفعال می‌شوند. ب.ام.و i7 M70 xDrive از شارژ پرسرعت ۱۹۵ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند. از این رو در صورت اتصال به پورت DC مناسب، میزان شارژ این سدان لوکس و اسپرت در عرض ۳۴ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

بهبود شاسی خودرو

ب.ام.و i7 M70 xDrive شاسی ارتقا‌یافته‌ای دارد و مهندسان بخش‌های مختلف آن را تقویت کرده‌اند. سیستم تعلیق این خودرو در هر دو محور از نوع بادی تطبیق‌پذیربوده و کمک‌فنرهای آن به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. همچنین باید گفت سیستم تعلیق هوشمند است و ارتفاع خودرو را به‌طور اتوماتیک تنظیم می‌کند. چرخ‌های عقب فرمان‌پذیر و سامانه فعال جلوگیری از حرکات اضافی بدنه از دیگر ویژگی‌های جالب ب.ام.و i7 M70 xDrive هستند که باید به آنها اشاره کنیم. یک خودروی قدرتمند، به ترمزهای قوی‌ و قابل اطمینان نیز نیاز دارد. از این رو، ب.ام.و i7 M70 xDrive به کالیپرهای M-Sport و لنت‌های بزرگ‌تر مجهز شده است. این کالیپرها در جلو چهار پیستونه و در عقب تک پیستونه هستند. تازه‌ترین آورده باواریایی‌ها با رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی آلیاژی مزین به نشان M قابل سفارش خواهد بود.

اسپرت‌تر و جذاب‌تر در نمای بیرونی

برای ایجاد تمایز بین i7 M70 xDrive و سایر نسخه‌ها، ب.ام.و در نمای بیرونی دست به تغییراتی زده است. برای تشخیص این مدل پرچمدار، کافی است به رکاب‌ جانبی اختصاصی، قاب آینه‌های مشکی رنگ و لوگوی M در قسمت‌های مختلف بدنه توجه کنیم. چنانچه مشتری خواهان تمایز بیشتری باشد، می‌تواند پکیج آپشنال M Performance Professional را سفارش دهد. با سفارش این پکیج، اسپویلر M، نوار مشکی بین چراغ‌های عقب و نوار مشکی حاشیه جلوپنجره به i7 M70 xDrive اضافه می‌شود. علاوه‌بر این، باید گفت ب.ام.و i7 M70 xDrive با رنگ دوگانه بدنه و امکان انتخاب از بین ۱۰۰ رنگ متنوع نیز قابل سفارش خواهد بود. این سدان لوکس و اسپرت، از نسخه ۸.۵ از سیستم عامل اختصاصی کمپانی سود می‌برد. رابط کاربری این نسخه از تلفن‌های همراه الگوبرداری شده و همه منوها آشنا به‌نظر می‌رسند. همچنین ویژگی QuickSelect این نسخه اجازه می‌دهد راننده بتواند میانبرهای دلخواه خود را برای دسترسی سریع‌تر به امکانات پرکاربرد ایجاد کند.

قیمت و زمان عرضه

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ب.ام.و i7 M70 xDrive از نیمه دوم امسال راهی بازار خواهد شد. ماموریت تولید این سدان هیجان‌انگیز به کارخانه دینگولفینگ آلمان سپرده شده است. این کارخانه وظیفه تولید موتور و باتری خانواده i7 را نیز بر عهده دارد. در رابطه با قیمت ب.ام.و فعلاً اطلاعاتی منتشر نکرده، اما با توجه به مشخصات، i7 M70 xDrive بی‌شک گران‌ترین عضو سری ۷ تا به این تاریخ خواهد بود. برای مقایسه بد نیست بدانید i7 xDrive60 برچسب قیمتی ۱۱۹.۳۰۰ دلار را روی خود دارد.