هیوندای اکستر با قیمت رقابتی معرفی شد

هیوندای با رونمایی از یک مدل کاملاً جدید، خانواده شاسی‌بلندهای خود را متنوع‌تر از همیشه کرد. این مدل اکستر نام دارد و در دسته شاسی‌بلندهای بسیار کوچک (کلاس A) قرار می‌گیرد. خودروساز بزرگ کره‌ای این مدل اقتصادی اما جذاب را برای بازار هند توسعه داده و فعلاً فقط در این کشور عرضه خواهد شد. هیوندای اکستر جثه‌ای کوچک‌تر از ونیو دارد. نکته جالب اینکه این خودرو علاوه‌بر نسخه بنزینی، در نسخه دوگانه‌سوز CNG نیز به‌فروش خواهد رسید.

طراحی مدرن و جذاب

هیوندای تم طراحی اکستر را برگرفته از «هوای آزاد، سفر و تفریح» توصیف می‌کند. فارغ از این توصیف، باید گفت اکستر دنباله‌روی مدل‌های اخیر کمپانی است و چراغ‌های آن ساختاری دو تکه دارند. یکی از ویژگی‌های شاخص در نمای بیرونی گرافیک H شکل چراغ‌های روشنایی در روز است. با این ویژگی می‌توان اکستر را از فواصل دور نیز شناسایی کرد. ورودی‌های بزرگ هوا روی سپر، سینی‌های محافظ، گلگیرهای متورم و رنگ متفاوت ستون‌ها و سقف از دیگر خصوصیات ظاهری این شاسی‌بلند جدید هستند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که برخی از المان‌های طراحی هیوندای اکستر جدید هستند و احتمالاً در مدل‌های آتی کمپانی از آنها استفاده خواهد شد. بطور کلی طراحی هیوندای اکستر ترکیبی است از المان‌های آفرودی و شهری. همین امر باعث شده آورده جدید کره‌ای جذابیت بالایی در کلاس خود داشته باشد.

منتظر اطلاعات تکمیلی هستیم

در حال حاضر هیوندای به انتشار تنها چند تصویر آن هم از نمای بیرونی بسنده نموده و عکس‌های بیشتر را به آینده موکول کرده است.  به‌همین خاطر از داخل کابین اکستر نیز تصویری موجود نیست. ولی انتظار می‌رود با وجود قیمت رقابتی، این مدل جدید با امکاناتی مثل نمایشگر دیجیتال برای سیستم اینفوتینمنت، آپشن‌های رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتر از رقبا به دست مشتریان برسد. درباره ابعاد هیوندای اکستر اطلاعاتی در دست نیست، ولی همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این خودرو جثه‌ای کوچک‌تر از ونیو دارد. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت طول اکستر از ۳۹۹۵ میلیمتر کمتر است.

مشخصات فنی

هر چند اشاره‌ای نشده، ولی به‌نظر می‌رسد اکستر بر اساس پلتفرم K1 که مخصوص خودروهای شهری است، توسعه پیدا کرده؛ i10، گرند i10 نیوس، کسپر و اورا دیگر مدل‌های هستند که پیش‌تر بر مبنای این پلتفرم ساخته شده‌اند. هیوندای تایید کرده که اکستر از نظر موتور با گرند i10 نیوس و اورا مشترک خواهد بود. در نتیجه نیروی این خودرو توسط همان موتور ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر تأمین خواهد شد. این موتور بنزینی توانایی تولید ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. در حالت گازسوز هم این موتور قدرتی برابر با ۶۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۹۵ نیوتن متر دارد. نسخه بنزینی با گیربکس ۵ سرعته دستی یا خودکار وارد بازار خواهد شد. نسخه دوگانه‌سوز هم فقط با گیربکس دستی به‌فروش خواهد رسید. طبق انتظار هیوندای اکستر یک اتومبیل دیفرانسیل جلو است و فقط چرخ‌های این محور نیروی موتور را دریافت می‌کنند.

قیمت و رقبا

در بازار هندوستان، هیوندای اکستر به مصاف رقبایی مثل سوزوکی ایگنیس، تاتا پانچ و ماهیندرا KUV100 خواهد رفت. پیش‌بینی می‌شود این شاسی‌بلند خوش‌استیل حامل برچسب قیمتی در حدود ۶۰۰ هزار روپیه باشد. این رقم معادل تقریباً ۷.۳۰۰ دلار یا ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود. گفتنی است شاید این خودرو به‌غیر از هند در سایر کشورهای در حال توسعه نیز عرضه شود.