کیا پیکانتو ۲۰۲۴ با طراحی بسیار جذاب معرفی شد

هاچبک کوچک و دوست‌داشتنی کیا پیکانتو در نسل سوم خود به‌سر می‌برد. این نسل از سال ۲۰۱۷ روی خط تولید قرار دارد و در سال ۲۰۲۰ اولین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد. حالا پس از سه سال، کیا تصمیم گرفته فیس‌لیفت دوم این نسل را رونمایی کند تا پیکانتو با چهره بروزتری به مصاف رقبای خود برود. دامنه تغییرات ظاهری در این نسخه آنقدر گسترده است که بیشتر به تغییر نسل شباهت دارد تا یک فیس‌لیفت.

اتحاد تضادها

فیس‌لیفت دوم کیا پیکانتو به‌عنوان مدل ۲۰۲۴ به‌فروش خواهد رسید. این نسخه بر اساس زبان طراحی جدید کیا، یعنی «اتحاد تضادها» خلق شده، به‌همین خاطر همسویی و هماهنگی بهتری با محصولات اخیر کمپانی دارد. چراغ‌های اصلی این هاچبک شهری، دارای فرمی مشابه با حرف Y هستند و پیکانتو را خودرویی خشن‌تر و اسپرت‌تر از همیشه نشان می‌دهند. سپر جلو هم جدید است و ساختار خیلی عضلانی‌تری دارد. به موازات تغییر سپر، جلوپنجره موسوم به پوزه ببر نیز دستخوش تغییراتی شده و بخش فوقانی آن کرومی است.  برخلاف نمای روبرو، کیا پیکانتو ۲۰۲۴ در نمای جانبی تقریباْ هیچ تغییری نکرده و با همان ترکیب آشنای قبلی طرف هستیم.

تغییرات بیشتر در نمای عقب

اما در نمای عقب باز هم دامنه تغییرات قابل توجه است. چراغ‌های اصلی حاضر در این بخش هر چند فرم کلی خود را حفظ کرده‌اند، ولی گرافیک آنها متفاوت است و حالا از طریق یک نوار باریک به‌هم متصل شده‌اند. سپر عقب هم جدید است و شکلی متورم‌تر از قبل دارد. در طرفین سپر چراغ‌های دنده عقب به‌همراه چراغ‌های شب‌رنگ درون قابی واحد جا خوش کرده‌اند. ضمن اینکه دهانه اگزوز دیگر حالتی بیرون‌زده از سپر ندارد و در زیر آن مخفی شده است. وجود یک دیفیوزر حجیم در زیر سپر عقب مکمل جذابیت‌های پیکانتو در این نما است.

این جذابترین نسخه است

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که تصاویر فعلی مربوط به نسخه پرچمدار GT-Line هستند. به‌همین خاطر نسخه‌های میان‌رده یا پایین‌رده به‌احتمال قوی با طراحی ساده‌تری راهی بازار خواهند شد. طبق اطلاعات موجود، مدل پایه از کیا پیکانتو ۲۰۲۴ به رینگ‌های ۱۴ اینچی مجهز خواهد بود. در مدل پرچمدار GT-Line اندازه رینگ‌ها به ۱۶ اینچ افزایش پیدا می‌کند.  فیس‌لیفت دوم کیا پیکانتو در مجموع با ۹ رنگ تولید خواهد شد که از بین آنها ۴ رنگ جدید است. این رنگ‌های جدید عبارتند از قرمز سیگنال، آبی دودی، آبی اسپرت و سبز اصطلاحاً پرتحرک.

وفاداری به گذشته در طراحی کابین

در داخل کابین خبری از تحولات گسترده نیست. اما با وجود این باید گفت که کیا پیکانتو ۲۰۲۴ از لحاظ کیفیت مواد، امکانات و تجهیزات ارتقا پیدا کرده است. نمایشگر ۸ اینچی سیستم اینفوتینمنت حالا قابلیت دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری را دارد و بلوتوث از اتصال دوگانه پشتیبانی می‌کند. سیستم تشخیص صدا و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو از دیگر ویژگی‌های فیس‌لیفت دوم کیا پیکانتو هستند. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتال وظیفه ارائه اطلاعات لازم را بر عهده دارد. البته در مدل‌های پایین‌رده این نمایشگر دیجیتال جای خود را به ترکیبی از نشانگرهای آنالوگ و یک صفحه دیجیتال ساده می‌دهد.

گنجایش بار بیش از یک سدان

در مدل پایه از کیا پیکانتو ۲۰۲۴ صندلی‌های دارای روکش پارچه‌ای مشکی‌رنگ هستند. در مدل پرچمدار GT-Line صندلی‌ها به روکشی از چرم مصنوعی مجهز می‌شوند. افرادی که به شخصی‌ساز کابین علاقه‌مند هستند، می‌توانند با انتخاب پکیج‌های مشکی براق، سبز و قهوه‌ای، رنگ تزئینات را عوض کنند. در نسخه پرچمدار GT-Line پکیج مشکی براق به‌صورت استاندارد موجود است. کیا مانور ویژه‌ای روی کاربردی بودن پیکانتو می‌دهد. با خوابانیدن صندلی‌های عقب، این هاچبک شهری فضایی برابر با ۱۰۱۰ لیتر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این رقم تقریباْ دو برابر گنجایش صندوق عقب یک خودروی سدان است. کیا پیکانتو ۲۰۲۴ از لحاظ سیستم‌های کمک راننده نیز ارتقا پیدا کرده و در مدل پرچمدار از ۶ ایربگ بهره می‌برد.

مشخصات فنی کیا پیکانتو ۲۰۲۴

در اروپا و استرالیا، فیس‌لیفت کیا پیکانتو با دو موتور تنفس طبیعی به‌فروش خواهد رسید. این موتورها عبارتند از موتور ۱.۰ لیتری MPi سه سیلندر و موتور ۱.۲ لیتری MPi چهار سیلندر. کیا می‌گوید به‌دلیل بازنگری در سیستم گردش گازهای خروجی اگزوز، ارتقای مجاری سیستم خنک‌کاری و بهبود زمان‌بندی سوپاپ مکش، راندمان بهتر شده و میزان آلایندگی هر دو موتور کاهش یافته است. در رابطه با خروجی این موتورها اطلاعاتی در دست نیست، ولی هیوندای i10 مجهز به موتور ۱.۰ لیتری ۶۷ اسب بخار قدرت دارد. در این هاچبک، موتور ۱.۲ لیتری نیز ۸۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. کیا پیکانتو ۲۰۲۴ با گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۵ سرعته خودکار تولید می‌شود. این هاچبک جذاب در کره جنوبی با موتور ۱.۰ لیتری و گیربکس ۴ سرعته خودکار عرضه می‌شود.

در خانه مورنینگ صدایش می کنند

شاید بدانید در سرزمین مادری پیکانتو را با نام Morning می‌شناسند. یکی از نقاط قوت نسل سوم کیا پیکانتو موتور ۱.۰ لیتری T-GDi آن به‌شمار می‌رود. این موتور که توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت را دارد، در مدل ۲۰۲۴ غایب خواهد بود. چنین تصمیمی در شرایطی گرفته شده که فیس‌لیفت هیوندای i10 با موتور مذکور کماکان عرضه می‌شود. خبر خوش اینکه کیا پیکانتو ۲۰۲۴ ویژگی‌هایی مثل سیستم تعلیق اسپرت، فناوری توزیع گشتاور و فرمان سریع را حفظ کرده است. از این رو، فیس‌لیفت این خودرو همچون قبل یکی از بهترین گزینه‌های کلاس A برای لذت بردن از رانندگی خواهد بود. این خودرو در برخی از بازارها، عنوان پرفروش‌ترین محصول کیا را در اختیار دارد. درباره قیمت فیس‌لیفت پیکانتو فعلاً جزئیاتی در دست نیست، ولی به‌احتمال قوی تفاوت چندانی در لیست قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد. از آنجایی که کیا خود را برای معرفی ۱۵ مدل تمام الکتریکی جدید تا سال ۲۰۲۷ آماده می‌کند، شاید این آخرین پیکانتوی بنزینی باشد.