معرفی کیا EV5 با پیشرانه برقی و طراحی جذاب

شرکت کیا از نسخه تولید انبوه کراس‌اوور برقی EV5 در نمایشگاه خودروی چنگدو رونمایی کرد. این نسخه تا حد زیادی به مدل کانسپت وفادار باقی مانده، به همین جهت طراحی بسیار زیبا و متمایزی دارد. از نظر مشخصات فنی و پیشرانه نیز این محصول جدید در سطح بالایی است و می‌تواند به یکی از پرفروش‌ترین‌های کلاس خود تبدیل شود. با ۴۶۱۵ میلیمتر طول و فاصله محوری ۲۷۵۰ میلیمتر کیا EV5 در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. با این حساب باید گفت این خودرو اندازه‌ای مشابه با اسپورتیج دارد.

طراحی بیرونی ساده و جذاب

کراس‌اوور کیا EV5 از لحاظ سبک طراحی، شبیه مدل پرچمدار EV9 است. چراغ‌های اصلی این خودرو ساختاری پیچیده دارند و از طریق یک نوار باریک به یکدیگر متصل شده‌اند. با توجه به برقی بودن پیشرانه، در این کراس‌اوور خبری از جلوچنجره مشبک نیست و یک پنل صاف جای آن را گرفته است. سپر هم ساختاری عضلانی دارد و روی آن خطوط مورب متعدد به‌چشم می‌خورد. در نمای جانبی رینگ‌های خاص ۲۱ اینچی جلب توجه می‌کنند. این رینگ‌ها در مقایسه با رینگ‌های موجود در مدل کانسپت، اندکی کوچک‌تر هستند، در عوض طراحی آنها جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. با کمی دقت در این نمای می‌توان متوجه شد که کیا آینه‌های کوچک قبلی را با آینه‌های بزرگ‌تر جایگزین کرده؛ همچنین گلگیرهای نسخه تولید انبوه برآمدگی و خطوط کمتری دارند. بازطراحی سپر تنها تفاوت شاخص نسخه تولید انبوه کیا EV5 با مدل مفهومی است. در این نما چراغ‌ها فرم باریکی دارند و تا نزدیکی‌های لوگوی کمپانی امتداد پیدا کرده‌اند.

طراحی داخلی مدرن و کاربردی

کیا می‌گوید EV5 را برای خانواده‌های جوان خلق کرده و آن را مثل یک اتاق اضافی از منزل توصیف می‌کند. این شرکت در طراحی کابین کراس‌اوور جذاب خود بر فاکتورهایی مثل مدرنیته، راحتی و سازگاری با محیط زیست تمرکز کرده است. همانند سایر اعضای خانواده، کیا EV5 نیز در پشت فرمان یک پنل عریض دارد. این پنل دو نمایشگر بزرگ را در خود جای داده؛ در حال حاضر در رابطه با ابعاد این نمایشگرها اطلاعاتی منتشر نشده است. داشبورد EV5 ساختاری ساده و مینیمال دارد تا بیشترین تمرکز معطوف نمایشگرها شود. روی داشبود بسیار خلوت است و تنها چند دکمه لمسی و چند دکمه فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. در عوض، فرمان چهار شاخه EV5 به دکمه‌های پرتعدادی مجهز است و راننده می‌تواند از طریق آنها امکانات مختلف را مدیریت کند. با کمی دقت بیشتر در تصاویر، می‌توان به ویژگی‌هایی مثل بهره‌مندی از دو پورت USB تایپ C، پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه، چند جالیوانی و محفظه حمل لوازم ضروری روی کنسول میانی پی برد.

صندلی یا مبل؟

نکته جالب کابین کیا EV5 اینکه صندلی سرنشین کناری با عبور از روی کنسول میانی به صندلی راننده چسبیده است. این امر باعث شده صندلی‌های جلوی EV5 دارای ساختاری مشابه با یک مبل راحتی باشند. این کراس‌اوور برقی از نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ متنوع سود می‌برد. شدت نور این سیستم قابل تنظیم است و در صورت تشخیص خطر بالقوه توسط هر یک از سیستم‌های کمکی، نورپردازی چشمک می‌زند. برای تسهیل حمل لوازم سفر، کیا محفظه‌های زیادی را در قسمت بار و همچنین کف اتاق تعبیه کرده است. چنانچه راننده نیاز به حمل اجسام بزرگ و سنگین‌وزن داشته باشد، می‌تواند صندلی‌های عقب را بخواباند تا فضایی گسترده و صاف ایجاد شود.

مشخصات فنی کیا EV5

مثل سایر مدل‌های برقی گروه هیوندای-کیا، کراس‌اوور جدید EV5 نیز بر اساس پلتفرم E-GMP تولید خواهد شد. این پلتفرم اختصاصی هماهنگی بهتری با پیشرانه‌های برقی دارد. در مقطع کنونی کیا از انتشار مشخصات پیشرانه EV5 خودداری نموده و آن را به ماه اکتبر موکول کرده است. البته طبق اسناد موجود در سایت وزارت علوم و فناوری چین، می‌دانیم که این کراس‌اوور کامپکت در چین با یک موتور برقی ۲۱۵ اسب بخاری به‌فروش خواهد رسید. این موتور ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی تولیدی آن به چرخ‌های محور جلو ارسال می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، عرضه کیا EV5 در چین از همین امسال آغاز می‌شود. اینکه این کراس‌اوور برقی جذاب حامل چه برچسب قیمتی خواهد بود، فعلاً مشخص نیست. گفتی است کیا خود را برای معرفی کراس‌اووری کوچک‌تر با نام EV4 نیز آماده می‌کند.