این کانسپت ب.ام.و Vision Neue Klasse است

شرکت ب.ام.و قصد دارد محصولات برقی خود را بر اساس پلتفرم پیشرفته Neue Klasse (به معنای کلاس جدید) تولید کند. اولین مدل مبتنی بر این پلتفرم در سال ۲۰۲۵ از راه خواهد رسید. برای استقبال از این مدل، ب.ام.و اخیراً کانسپتی با نام Vision Neue Klasse را رونمایی کرده است. این کانسپت خیره‌کننده به آخرین فناوری‌ها مجهز بوده و برداشتی کلی از مدل مذکور را به نمایش می‌گذارد.

کانسپتی از آینده و برای آینده

کانسپت ب.ام.و Vision Neue Klasse در نمایشگاه خودروی مونیخ به صورت رسمی معرفی خواهد شد. این خودروی مفهومی در نمای جلو به کانسپت i Vision Dee که چند ماه قبل معرفی شد، شباهت بسیاری دارد. جلوپنجره کلیوی شکل نمادین در این مفهومی عریض‌تر از همیشه است و در طرفین با چراغ‌های دوقلوی مورب ادغام می‌شود. جالب اینکه جلوپنجره دارای نورپردازی اختصاصی است و قابلیت تغییر گرافیک را دارد. قطعات به‌کاررفته در جلوپنجره با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند. سپر جلوی کانسپت ب.ام.و Vision Neue Klasse یکپارچه است و هیچ شکافی برای ورود جریان هوا ندارد. در زیر سپر یک دیفیوزر بزرگ مشکی رنگ نصب شده؛ این دیفیوزر در ترکیب با چرخ‌های ۲۱ اینچی چند پره، ظاهری اسپرت به Vision Neue Klasse می‌بخشد. گفتنی است در طراحی رینگ‌های این مفهومی پیشرفته طراحان از رینگ‌ خودروهای مسابقه‌ای کلاسیک کمپانی الگوبرداری کرده‌اند. در بخش عقب، چراغ‌های اصلی فرمی ساده دارند، اما گرافیک داخلی آنها سه‌بعدی است. همانند سپر جلو، سپر عقب نیز با یک دیفیوزر مشکی ترکیب شده است. روی بدنه کانسپت ب.ام.و Vision Neue Klasse هیچ لوگوی فلزی وجود ندارد و نشان‌های موجود همگی چاپ‌شده هستند.

کابینی مینیمال با آخرین تکنولوژی‌ها

این خودروی مفهومی دارای یک نمایشگر بزرگ در قسمت مرکزی داشبورد است. با کمک این نمایشگر می‌توان سیستم اینفوتینمنت و امکانات موجود را مدیریت کرد. طبق انتظار سیستم اینفوتینمنت به آخرین نسخه از سیستم اختصاصی iDrive مجهز است. به غیر از نمایشگر مرکزی، راننده می‌تواند از طریق دستیار صوتی یا دکمه‌های موجود روی فرمان نیز امکانات را مدیریت کند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های کابین این کانسپت، تکنولوژی «دید پانورامیک» است. این تکنولوژی اطلاعات مورد نیاز راننده را روی کل شیشه جلو نمایش می‌دهد. جالب اینکه هم راننده و هم سرنشین کناری می‌توانند با حرکات دست خود با اطلاعات منعکس شده روی شیشه جلو تعامل داشته باشند. این تکنولوژی نسل جدید هداپ دیسپلی محسوب می‌شود. فرمان مربع‌شکل، صندلی‌های همرنگ با داشبورد و فضای ساده و بی‌آلایش از ویژگی‌های اصلی این کابینِ دوستدار محیط زیست هستند. ب.ام.و اعلام کرده هدف از این سبک از طراحی حذف المان‌های اضافی و کاهش مصرف مواد رایج است. این کار باعث کاهش آلاینده‌های کربنی در فرآیند تولید خودرو می‌شود. نکته قابل ذکر دیگر اینکه صندلی‌های جلوی Vision Neue Klasse فقط با یک پیچ به بدنه اتصال پیدا کرده‌اند. به‌همین خاطر فضای پای سرنشینان عقب گسترده است.

توجه ویژه به راندمان و مصرف انرژی

ب.ام.و با معرفی کانسپت Vision Neue Klasse ثابت می‌کند که چگونه با طراحی هوشمندانه و نوآورانه می‌توان عملکرد و کارایی خودروهای برقی را افزایش داد. این خودرو دارای بدنه‌ یکپارچه‌ای است که تقریباً هیچ درز و شکافی روی آن دیده نمی‌شود. این سبک از طراحی باعث می‌شود که هوا به راحتی روی سطح خودرو جریان پیدا کند. ب.ام.و می‌گوید که این خودرو نسبت به مدل‌های برقی فعلی شرکت، ۳۰ درصد مسافت قابل پیمایش بهتری دارد و ۲۵ درصد بهینه‌تر است. جدیدترین کانسپت ب.ام.و از نسل ششم قوای محرکه eDrive بهره می‌برد. این قوای محرکه نسبت به نسل قبلی، ۲۰ درصد چگالی انرژی بالاتر، ۲۵ راندمان بهینه‌تر و ۳۰ درصد سرعت شارژ بیشتری دارد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، ب.ام.و در حال آماده‌سازی برای رونمایی از اولین خودروی برقی با پلتفرم Neue Klasse است. این خودرو در سال ۲۰۲۵ در کارخانه Debrecen تولید و احتمالاً از سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه خواهد شد.