آیونیک ۹؛ پرچمدار جدید هیوندای

کمپانی بزرگ هیوندای با معرفی شاسی‌بلند تمام‌برقی آیونیک ۹ بار دیگر توانمندی‌هایش در حوزه خودروهای پایدار و پیشرفته را به نمایش گذاشته است. این خودرو که نقش یک مدل پرچمدار را ایفا می‌کند، با پیشرانه قدرتمند، طراحی مدرن، امکانات کم‌نظیر و فضای داخلی لوکس، نگاه‌ها را در نمایشگاه خودروی لس آنجلس به خود جلب کرده و نوید آینده‌ای بسیار جذاب را برای خانواده آیونیک می‌دهد.

طراحی خارجی: ترکیب فناوری و زیبایی

هیوندای آیونیک ۹ طراحی بسیار متمایزی دارد و کاملاً متفاوت از رقبا دیده می‌شود. چراغ‌های این خودرو در جلو ۸ بیتی بوده و ساختاری پیکسلی دارند. چراغ‌های عقب هم درون قابی عمودی جای گرفته‌اند. جالب اینکه هیوندای می‌گوید این چراغ‌ها نه‌تنها جذابیت بصری دارند، بلکه عملکرد آیرودینامیکی خودرو را نیز بهبود می‌بخشند. این کمپانی تأکید دارد آیونیک ۹ با رعایت مباحث آیرودینامیک در تمامی قسمت‌ها طراحی شده است. ضریب درگ بدست آمده این موضوع را تأیید می‌کند، چرا که مهندسان هیوندای موفق شده‌اند در آیونیک ۹ به رکورد ۰.۲۵۹ Cd دست پیدا کنند. یکی از نکات جالب در طراحی هیوندای آیونیک ۹، امکان انتخاب دوربین‌های جانبی به جای آینه‌های سنتی است. البته در بازار آمریکا به دلیل محدودیت‌های قانونی این آپشن عرضه نمی‌شود. این را هم اضافه کنیم آیونیک ۹ اولین خودروی هیوندای است که در آن از گلگیرها و پنل‌های آلومینیومی استفاده شده؛ این کار در کاهش وزن و بهبود مصرف انرژی نقشی مثبت دارد.

ابعاد و رنگ‌های متنوع

هیوندای آیونیک ۹ یک شاسی‌بلند فول‌سایز محسوب می‌شود. این خودرو طولی برابر با ۵۰۵۹ میلی‌متر دارد و فاصله محوری آن با ۳۱۲۹ میلی‌متر برابر است. این جثه بزرگ و فاصله محوری طولانی باعث شده کابین آیونیک ۹ بسیار جادار باشد. پرچمدار جدید کره‌ای‌ها با ۱۶ رنگ متنوع به فروش خواهد رسید که شماری از آنها اختصاصیِ آیونیک ۹ هستند. هیوندای به فکر افراد دوستدار محیط زیست نیز بوده و یک رنگ مخصوص از تایرهای بازیافتی تولید کرده است.

فضای داخلی مدرن و لوکس

کابین هیوندای آیونیک ۹ همانند طراحی بدنه، مدرن و پیشرفته است و این خودرو از فناوری‌های بسیاری بهره می‌برد. در پنل عریض پشت فرمان دو نمایشگر ۱۲ اینچی قرار گرفته‌ که یکی از آنها برای ارائه اطلاعات ضروری و دیگری برای کنترل سیستم سرگرمی کاربرد دارد. سیستم صوتی استاندارد این شاسی‌بلند برقی دارای ۸ بلندگو است، اما مشتریان می‌توانند نسخه حرفه‌ای‌تر از برند معروفBose  را با ۱۴ بلندگو انتخاب کنند. از ویژگی‌های جالب این خودرو باید به ضدعفونی‌کننده UV-C جعبه داشبورد اشاره نمود. با کمک این ویژگی راننده می‌تواند هر گونه عامل بیماری‌زای احتمالی موجود روی تلفن همراه، کیف پول یا هر وسیله دیگر را از بین ببرد. آیونیک ۹ از آپدیت‌های نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند، از این رو امکان اضافه کردن قابلیت‌های جدید در آینده به آن وجود دارد.

کابینی دوستدار محیط زیست با امکانات فراوان

این خودرو بسته به چینش صندلی‌ها ظرفیت حمل ۶ یا ۷ نفر را دارد. در نسخه ۶ نفره صندلی‌های ردیف دوم گردان هستند، از این رو امکان گفت‌وگوی رو در رو بین سرنشینان ردیف دوم و سوم را فراهم می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های صندلی‌ها می‌توان به قابلیت تخت شدن و عملکرد ماساژ Dynamic Touch  اشاره کرد که راحتی بیشتری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. هیوندای در کابین نیز تلاش کرده به حفظ محیط زیست کمک کند. به همین خاطر روکش‌ها و مواد به کار رفته در آیونیک ۹ از پلی‌اتیلن بازیافتی، چرم و پشم پایدار انتخاب شده‌اند. صندوق بار آیونیک ۹ در حالت استاندارد ۶۱۷ لیتر حجم دارد. اما با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم فضای در دسترس به ۱۳۲۲ لیتر رسیده و آیونیک ۹ به خودرویی چندمنظوره تبدیل می‌شود. ناگفته نماند در زیر کاپوت جلوی این شاسی‌بلند پرچمدار نیز یک محفظه اضافی وجود دارد. بسته به تک یا دو موتوره بودن پیشرانه، این محفظه ۸۸ یا ۵۱ لیتر فضا را در اختیار مالک قرار می‌دهد.

پیشرانه‌ها و مشخصات فنی

هیوندای آیونیک ۹ در دو نسخه Long Range و پرفورمنس به فروش خواهد رسید. نسخه Long Range در دو تیپ تک و دو موتوره تولید می‌شود. در نسخه تک موتوره، تنها موتور موجود توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور در عرض ۹.۵ ثانیه سرعت آیونیک ۹ را به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. وظیفه تغذیه این موتور به باتری ۱۱۰.۳ کیلووات ساعتی محول شده است. با اتکا به این باتری و طبق استاندارد WLTP امکان پیمایش چیزی نزدیک به ۶۲۰ کیلومتر مسافت وجود خواهد داشت. در نسخه Long Range  دو موتوره یک موتور دیگر روی محور جلو قرار می‌گیرد. مجموع خروجی پیشرانه در این نسخه ۳۱۰ اسب بخار و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور اعلام شده است. این نسخه شتاب صفر تا صدی برابر با ۶.۷ ثانیه دارد.

اسپرت سواری با قدرت باتری

نسخه پرفورمنس قوی‌ترین عضو خانواده آیونیک ۹ است. در این نسخه هر یک از موتورها توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار قدرت را دارند. بنابراین، میزان خروجی کل پیشرانه در این نسخه برابر با ۴۳۰ اسب بخار قدرت می‌باشد. گشتاور تولیدی هم به ۶۹۸ نیوتن متر می‌رسد. به گفته هیوندای، نسخه پرفورمنس از آیونیک 9 صفر تا صدی برابر با ۵.۲ ثانیه داشته و قادر است به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. گفتنی است انرژی نسخه‌های دو موتوره نیز توسط همان باتری ۱۱۰.۳ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. در رابطه با شعاع حرکتی این نسخه‌ها حرفی به میان نیامده، اما هیوندای برای تمامی نسخه‌ها بردی فراتر از ۴۸۰ کیلومتر را وعده داده است. این را هم اضافه کنیم که باتری آیونیک ۹ از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. اگر این خودرو به یک پورت پرسرعت متصل شود، میزان شارژ باتری آن در عرض ۲۴ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد خواهد رسید.

قیمت و زمان عرضه

پیش‌بینی می‌شود قیمت مدل پایه آیونیک ۹ حدود ۵۰ هزار دلار و قیمت نسخه‌ پرچمدار نزدیک به ۸۰ هزار دلار باشد. این شاسی‌بلند برقی قرار است از اوایل سال آینده وارد بازار شود. با ترکیب طراحی مدرن، فناوری‌های پیشرفته و تعهد به پایداری محیط زیست، هیوندای آیونیک ۹  استانداردهای جدیدی را برای شاسی‌بلندهای برقی تعریف می‌کند. این خودرو نه‌تنها به نیازهای روز بازار پاسخ می‌دهد، بلکه تصویری جذاب از شاسی‌بلندهای آینده را به نمایش می‌گذارد.