معرفی و تاریخچه ب.ام.و
ب.ام.و یک کمپانی با اصالت آلمانی بوده که اکنون بیش از یک قرن قدمت دارد. تاریخ تاسیس رسمی ب.ام.و ۷ مارس ۱۹۱۶ ثبت شده اما ریشه هایش به دو کمپانی فعال در صنعت هواپیما یعنی Otto Flugmaschinenfabrik تاسیس شده در سال ۱۹۱۰ و Rapp Motorenwerke تاسیس شده در سال ۱۹۱۳ باز می گردد. در سال ۱۹۲۲ نام BMW که مخفف عبارت Bayerische Motoren Werke بوده برای این شرکت برگزیده شد. ب.ام.و ابتدا فعالیت خود را در زمینه ساخت پیشرانه هواپیما آغاز کرد و اولین محصول آن یک پیشرانه به نام BMW IIIa در سال ۱۹۱۷ بود. پس از حضور موفقیت آمیز در صنعت هواپیما، ب.ام.و تصمیم به ساخت موتورسیکلت گرفت و اولین موتورسیکلت خود را با نام BMW R32 در سال ۱۹۲۳ رونمایی کرد.
در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی ب.ام.و با خرید شرکت خودرویی Fahrzeugfabrik Eisenach که در آن زمان به مونتاژ خودروی Austin 7 تحت برند Dixi مشغول بود، وارد صنعت خودروسازی شد. اولین خودرویی که تحت برند ب.ام.و تولید شد همان دیسکی بود که با نام BMW 3/15 در سال ۱۹۲۷ عرضه گردید. با آغاز دهه ۱۹۳۰ میلادی، ب.ام.و خودروهای لوکس و اسپرت جدید خود را طراحی و تولید کرد. اولین خودرویی که به جلوپنجره دوتکه کلیوی شکل معروف ب.ام.و مزین شد، BMW 303 در سال ۱۹۳۳ بود. اما در میان خودروهای تولید شده در آن دهه، مدل اسپرت BMW 328 که در سال ۱۹۳۶ عرضه شده بود، به شهرت جهانی رسید و برند ب.ام.و را به عنوان یک تولید کننده حرفه ای خودروهای اسپرت معرفی کرد.
تا آغاز جنگ جهانی دوم موتور هواپیما، موتورسیکلت و همچنین خودرو، محصولات اصلی کمپانی ب.ام.و بودند. اما با آغاز جنگ ب.ام.و به اجبار و ناخواسته به تولید محصولاتی که مورد نیاز ارتش آلمان بود، پرداخت و به همین دلیل کارخانه آن در جریان جنگ توسط نیروی های دشمن، بمباران و تخریب شد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم ۳ سال زمان برد تا ب.ام.و تولیدات گذشته خود را از سر بگیرد. اولین محصول ب.ام.و بعد از جنگ، موتورسیکلت بود که در سال ۱۹۴۸ تولید شد. در سال ۱۹۵۲ ب.ام.و یک خودروی لوکس جدید معرفی کرد که BMW 501 نام داشت. پس از آن ب.ام.و با توجه به اوضاع اقتصادی بسیار سخت آلمان در آن روز ها، تصمیم به ساخت یک خودروی اقتصادی گرفت. این محصول ب.ام.و که یک میکرو کار بود با نام BMW Isetta در سال ۱۹۵۵ تولید شد.
با وجود این که ب.ام.و پس از جنگ جهانی دوم محصولات جدید متنوعی را طراحی و تولید کرده بود اما نتوانست به روال عادی خود بازگردد و تا آستانه واگذاری اش به شرکت رقیب یعنی دایملر – بنز پیش رفت. البته این اتفاق هرگز نیفتاد و آقای هربرت کوانت که یکی از سرمایه گذاران اصلی بود، کمپانی ب.ام.و را خریداری کرد تا این برند زنده بماند و به فعالیت های خود ادامه دهد. با آغاز دهه ۱۹۶۰ میلادی، فصل شکوفایی ب.ام.و در صنعت خودرو از راه رسید. ابتدا در سال ۱۹۶۲ خودروی جدید BMW New Class معرفی شد که توانست کورد فروش جدیدی را ثبت کند. اما مهم تر از آن خودروی BMW 02 Series بود که در سال ۱۹۶۶ تولید شد و توانست عنوان پر فروس ترین خودروی عصر کلاسیک ب.ام.و را از آن خود کند و مهم تر از آن، نام ب.ام.و را به عنوان یک برند تولید کننده خودروهای اسپرت در سراسر جهان بر سر زبان ها بیندازد.
با فرا رسیدن دهه ۱۹۷۰ میلادی، عصر مدرن خودروهای ب.ام.و هم از راه رسید. در سال ۱۹۷۲ ب.ام.و اولین خودروی عصر مدرن خود را با نام 5 Series در کلاس سدان های سایز متوسط لوکس رونمایی و به تولید رساند. پس از آن برنامه تولید خودروهای این کمپانی باواریایی با نظم خاصی پیگیری شد و مدل های بیشتری با همان سبک نامگذاری جدید عرضه شدند. در سال ۱۹۷۲ شرکت BMW M تحت مالکیت ب.ام.و تاسیس و فعالیت خود را در زمینه مسابقات اتومبیلرانی، ساخت و ارتقا خودروهای مسابقه ای و خودروهای خیابانی آغاز نمود. با وجود این که ب.ام.و اِم بیشتر روی خودروهای تولید انبوده ب.ام.و کار می کرد اما اولین خودروی اختصاصی این شرکت، یک سوپراسپرت به نام BMW M1 بود که در سال ۱۹۷۸ به صورت محدود، به تولید رسید.
ب.ام.و بعد از دهه ۱۹۷۰ میلادی روز به روز تنوع خودروهای خود را گسترش می داد و بر همین اساس در سال ۱۹۸۹ شاهد معرفی خودروی جدید BMW Z1 بودیم که سبک جدیدی از خودروهای باواریایی را به نمایش می گذاشت. خودروی Z1 پایه گذار مدل های Z در ب.ام.و شد که از آن زمان تا کنون به خودروهای رودستر اختصاص دارد. خودروهای اسپرت دو در با سقف متحرک که ظرفیت حمل ۲ سرنشین را دارند. ۱۰ سال بعد از آن نیز یک خودروی جدید دیگر از ب.ام.و اینبار با نام BMW X5 رونمایی شد که آغازگر مدل های X در ویترین این خودروساز باواریایی شد. مدل های X از آن زمان تا کنون به شاسی بلند ها و کراس اور های ب.ام.و اطلاق می گردد.
در سال ۱۹۹۴ ب.ام.و گروه خودرویی انگلیسی Rover را که شامل برند های Land Rover، MINI، MG و … بود را خریدرای کرد و در سال ۲۰۰۰ فقط برند مینی را تحت مالکیت خود نگه داشت و مابقی برند ها را فروخت. علاوه بر این در سال ۱۹۹۸، ب.ام.و موفق شد تا حق برند خودروسازی لوکس انگلیسی رولزرویس را به دست آورد که زمینه ساز در اختیار گرفتن مالکیت کامل آن شد. با اضافه شدن برند های مینی و رولزرویس که هر کدام سبک متفاوتی از خودروها را تولید می کردند، مرز های فعالیت ب.ام.و در صنعت خودرو گسترده تر شد. به لطف مالکیت ب.ام.و، برند های انگلیسی مینی و رولزرویس پیشرفت های چشم گیری را تجربه کردند و در مقابل هم ب.ام.و توانست به کمک آن ها به کلاس خودروهای سایز کوچک و همچنین سایز بزرگ لوکس ورود نماید.
با آغاز قرن ۲۱، ب.ام.و ضمن گسترش تنوع محصولات خود در صنعت خودرو، اقدامات زیادی را انجام داد که از جمله آن ها می توان به تولید پیشرانه های مجهز به توربوشارژ و همچنین خودروهای هیبرید اشاره کرد. مهم ترین اقدام ب.ام.و در قرن حاضر را باید تاسیس شرکت BMW i در زمینه ساخت و تولید خودروهای الکتریکی بدانیم. شرکت ب.ام.و آی تحت مالیکت گروه ب.ام.و در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. اولین خودروی اختصاصی این برند که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد BMW i3 نام داشت. خودروی i3 یک هاچ بک ۵ در پرمیوم سایز کوچک برقی بود و زمینه سایز تولید مدل های بیشتر دیگر توسط شرکت ب.ام.و آی شد. این شرکت علاوه بر عرضه خودروهای تمام الکتریکی به صورت اختصاصی، در زمینه تولید نسخه هیبریدی از خودروهای ب.ام.و هم فعالیت می کند.
در حال حاضر گروه ب.ام.و شامل برند های ب.ام.و، ب.ام.و اِم، ب.ام.و آی، رولزرویس، مینی و همچنین ب.ام.و موتوراد به عنوان تولید کننده موتورسیکلت های این شرکت، در صنعت خودرو و موتورسیکلت جایگاه ویژه ای دارد. اکنون گروه ب.ام.و به طور کلی بیش از ۵۰ مدل خودروی پرمیوم، لوکس و اسپرت را در بیش از ۱۰ کلاس خودرویی مختلف عرضه می کند که در نوع خود شگفت انگیز است. بازه قیمتی خودروهای گروه ب.ام.و بسیار وسیع بوده که از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز شده و تا بیش از نیم میلیون دلار ادامه پیدا می کند. در کنار تولید خودرو، بخش موتورسیکلت سازی ب.ام.و هم از همان زمان تا کنون فعالیت های خود را ادامه داده و اکنون یکی از قدرتمندترین برند ها در صنعت موتورسیکلت به حساب می آید.