معرفی و تاریخچه هیوندای
هیوندای در سال ۱۹۴۷ به عنوان یک شرکت ساختمانی در کشور کره جنوبی تاسیس شد. از همان سال های نخست فعالیت، شرکت هیوندای شروع به گسترش مرز های خود نمود و وارد زمینه های صنعتی و تجاری جدیدی شد. این روند به قدری سریع ادامه یافت که در همان دهه نخست فعالیت، هیوندای تبدیل به یکی از بزرگترین گروه های صنعتی و تجاری کشور کره جنوبی شد. ساخت و ساز، فولاد سازی، کشتی سازی، تجهیزات الکترونیکی، خدمات پشتیبانی، خدمات مالی و تجاری و … بخشی از فعالیت های گروه هیوندای در طول تاریخ ۷۵ ساله اش بوده است. پس از گذشت ۱۷ سال از تاسیس این شرکت، گروه هیوندای تصمیم گرفت به صنعت خودروسازی نیز ورود کند و از این رو …
هیوندای موتور به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی و تجاری هیوندای در تاریخ ۲۹ دسامبر ۱۹۶۷ با هدف تولید خودرو تاسیس شد. در اولین سال فعالیت هیوندای در صنعت خودرو، همکاری نزدیکی با کمپانی Ford رقم خورد که نتیجه آن مونتاژ برخی خودروهای این خودروساز آمریکایی توسط هیوندای در کره جنوبی بود. به عنوان مثال اولین خودروی فورد که هیوندای اقدام به مونتاژ آن نمود، فورد Taunus در سال ۱۹۶۹ بود. همزمان با این اتفاق هیوندای فروش خودروی تجاری خود را نیز آغاز کرد. یک سال بعد فورد Cortina نیز به جمع مدل های مونتاژ شده توسط هیوندای در کره جنوبی افزوده شد. مونتاژ تانوس و کورتینا در خط تولید هیوندای به ترتیب تا سال های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ ادامه داشت. البته بعد از آن در سال ۱۹۷۸ شاهد مونتاژ یک خودروی دیگر از فورد به نام Granada توسط هیوندای بودیم. فورد گرانادا تا سال ۱۹۸۵ مونتاژ شد و به نوعی می توان آن را پایه گذار هیوندای Grandeur دانست که یک سال بعد به عنوان یک محصول اختصاصی از برند هیوندای تولید گردید. تولید نسل های جدیدتر از گرنجور تا به امروز ادامه دارد.
گرنجور اولین خودرویی اختصاصی برند هیوندای نیست. این خودروساز کره ای ۱۱ سال قبل از این که گرنجور را بسازد، اولین خودروی خود را به نام Pony در سال ۱۹۷۵ طراحی و تولید کرد. هیوندای در سال ۱۹۷۴ با استخدام مدیر عامل سابق برند های Austin و Morris از گروه خودرویی انگلیسی British Leyland و ۵ مهندس خودرو انگلیسی تیم مدیریت و مهندسی شرکت را تقویت نمود تا بتواند خودروی اختصاصی خود را تولید نماید. یک سال بعد پونی به عنوان اولین محصول اختصاصی این برند کره ای معرفی شد. پونی توسط شرکت طراحی ایتالیایی Italdesign Giugiaro طراحی شده بود و در بخش فنی همچون پیشرانه نیز از کمپانی خودروسازی Mitsubishi ژاپن کمک گرفته بود. نسل اول پونی تا سال ۱۹۸۲ در ۵ کلاس سدان، استیشن، پیکاپ دو در، هاچ بک سه و پنج در سایز کوچک و با ۳ نوع پیشرانه بنزینی و ۲ نوع گیربکس اتوماتیک و دستی عرضه گردید. همکاری با میتسوبیشی چند دهه ادامه داشت و در طول این مدت شاهد استفاده از قطعات فنی این خودروساز ژاپنی و مونتاژ برخی خودرو های آن بودیم.
با وجود این که پونی اولین خودروی هیوندای به حساب می آید اما از نظر قدمت نمی توان آن را با تجربه ترین دانست. چون تولیدش در سال ۱۹۹۰ پس از پایان تولید نسل دوم، متوقف گردید. در حال حاضر با تجربه ترین خودروی سواری برند هیوندای را باید مدل Sonata دانست. سوناتا برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ یعنی ۱۰ سال پس از تولید پونی، طراحی و تولید شد. تا کنون شاهد تولید بی وقفه سوناتا بودیم و نسل های مختلفی از آن به بازار های جهانی عرضه شده اند. همچنین اولین شاسی بلند هیوندای هم در سال ۱۹۹۱ ساخته شد. این شاسی بلند که Galloper نام داشت در دو نسخه دو در و چهار در قابل سفارش بود. گالپر در کلاس شاسی بلند های سایز متوسط قرار می گرفت و بر اساس نسل اول میتسوبیشی Pajero ساخته شده بود. این خودرو زمینه ساز تولید شاسی بلند ها و کراس اور های جدید و مستقل توسط برند هیوندای بود و اکنون باید آن را پدر جد خودروهای بلند قامت این خودروساز کره ای بدانیم.
در سال ۱۹۹۸ در پی تحولات صنعت خودروسازی کره جنوبی و بحران مالی آسیا، هیوندای موتور اقدام به خریداری ۵۱% از سهام شرکت خودروسازی کره ای KIA Motors کرد. در سال ۲۰۰۰ هیوندای موتور از گروه هیوندای جدا شد و گروه مستقل خود را با نام گروه هیوندای موتور تاسیس نمود. گروه هیوندای موتور در طول ۲ دهه گذشته روند رو به رشدی را سپری کرده و در یک دهه اخیر شاهد پیشرفت های قابل توجه آن هستیم. این گروه خودرویی در سال ۲۰۱۵ برند جدید خود را با نام Genesis تاسیس کرد. جنسیس به صورت اختصاصی و مستقل در زمینه ساخت خودروهای لوکس و پرمیوم فعالیت می کند. در حال حاضر جنسیس را باید تنها برند خودرویی لوکس کشور کره جنوبی دانست.
در سال ۲۰۱۶ شرکت Hyundai N به عنوان سازنده خودروهای مسابقه ای و همچنین عرضه کننده نسخه های ارتقا یافته از خودروهای خیابانی هیوندای راه اندازی گردید. حضور محصولات برند N در ویترین هیوندای، مدل های اسپرت و جوان پسند این خودروساز کره ای را قوت بخشیده است. گروه هیوندای موتور در جدیدترین اقدام خود، برند Ioniq را در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک شرکت مستقل در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی تاسیس کرده است. آئونیک تا کنون مدل های الکتریکی متنوعی را به بازار عرضه نموده و با توجه به حرکت بازار جهانی به سمت الکتریکی شدن، پیش بینی می شود آینده خودروهای هیوندای نیز بر دوش این شرکت خواهد بود. در حال حاضر برند های N و آئونیک را باید دو بازوی قدرتمند هیوندای در بازار جهانی دانست.
در حال حاضر گروه هیوندای موتور به عنوان یکی از بزرگترین گروه های خودرویی جهان، شامل برند های هیوندای، کیا، جنسیس، هیوندای اِن و آیونیک بوده و در مجموع نزدیک به ۸۰ مدل خودروی مختلف را در حدود ۱۰ کلاس خودرویی متنوع به بازار جهانی عرضه می کند. برند کیا بیش از ۲ دهه است که تحت مالکیت گروه هیوندای موتور بوده و میزان سهام آن اکنون به حدود ۳۴% رسیده است. برند های هیوندای و کیا علاوه بر خودروهای سواری، به تولید انواع خودروهای تجاری از جمله ون، اتوبوس، کامیون سبک و سنگین مشغول هستند که در مجموع بیش از ۱۰ مدل خودروی تجاری به بازار عرضه می کنند. محدوده فعالیت های گروه هیوندای موتور فقط به تولید انواع خودروی سواری و تجاری ختم نشده و می توان به دیگر بخش های آن همچون حمل و نقل ریلی، فلزات، سهام، مهندسی، فولاد، معدن، امور مالی، ساخت و ساز و … نیز اشاره کرد.